Göteborgsbolaget Bonsai har byggt en plattform som parar ihop studenter med företag i behov av extra arbetskraft. Nu får bolaget nya delägare och expanderar till Stockholm. Målet är att bli ett Uber för studentjobb
Bonsais plattform lanserades i vintras inom ramen för Chalmers Ventures (NTL) företagsinkubator, men har nu börjat få fart på affärerna. I dagsläget förmedlar Bonsai ungefär 300 timmar jobb i månaden, med kunder inom bland annat Volvo-koncernen.
Användarbasen består till största del av studenter på Chalmers och Handelshögskolan i Göteborg. Det säger bolagets 26 år gamla medgrundare David Karlsson, som själv tog examen från Chalmers i våras.
Nu tar bolaget in 1,25 miljoner kronor från två investerare, Magnus Ståhlberg och Olaf Henrixon, i en första investeringsrunda. Pengarna ska användas för att få fart på verksamheten utanför hemstaden Göteborg.
“Vi är relativt nära att leva på vårt eget kassaflöde, men vi vill kunna lägga lite mer pengar på framförallt sälj- och marknadsföring. Vi vill få igång ett slags referral-system där folk ska kunna tipsa om företag som behöver hjälp och liknande”, säger David Karlsson.